مجموعه: قیمه نذری برای 50 نفر آموزش انواع غذاها

در مـیان نذری‌های متداول درون تاسوعا و عاشورا، قیمه نذری برای 50 نفر خورش قیمـه از همـه رایج‌تر هست و همـه‌ساله درون این ایـام، حجم زیـادی از این غذای خوش‌عطر تهیـه و طبخ مـی‌شود. قیمه نذری برای 50 نفر این خورش اصیل درون گوشـه و کنار کشورمان بـه شیوه‌های مختلفی تهیـه مـی‌شود؛
مثلا گیلانی‌ها معمولا بـه آن دارچین اضافه مـی‌کنند و تبریزی‌ها گرد لیمو و ادویـه‌ای متشکل از دارچین، مـیخک، فلفل سیـاه و فلفل بهار. قیمه نذری برای 50 نفر جنوبی‌ها بـه جای لپه از نخود استفاده مـی‌کنند و بیش از برنج، خورش مـی‌خورند. بعضی‌ها روی قیمـه‌شان خلال سرخ شده سیب‌زمـینی مـی‌ریزند و بعضی دیگر، آن را با بادمجان و کمـی غوره مـیل مـی‌کنند.

مواد لازم :

 راسته ۳۰۰ گرم  ۵۰۰ کیلوکالری پیـاز متوسط ۱ عدد ۲۵ کیلوکالری لپه خیس شده ۱ لیوان ۲۴۰ کیلوکالری گوجه‌فرنگی متوسط ۴ عدد ۷۵ کیلوکالری لیمو عمانی ۴ عدد صفر سیب‌زمـینی متوسط ۲ عدد ۱۶۰ کیلوکالری زردچوبه، زعفران نمک و فلفل سیـاه به مـیزان دلخواه صفر روغن مخصوص سرخ ۳ قاشق غذاخوری ۱۳۵ کیلوکالری

طرز تهیـه قیمـه نذری  :
پیـاز را خرد کنید و در روغن تفت بدهید. گوشت‌ خردشده را بـه آن افزوده و زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و به همراه ۳ که تا ۴ لیوان آب بگذارید بپزد. بعد از نیم‌پزشدن بـه آنـها لیمو و لپه بزنید و بگذارید خورش کاملاً جا بیفتد. نیم ساعت مانده بـه برداشتن خورش بـه آن زعفران ساییده شده و نمک را افزوده و گوجه‌فرنگی‌های دو نیم شده را روی خورش قرار دهید؛ بـه طوری کـه پوست‌شان روی آب باشد. درون هنگام کشیدن نیز گوجه‌ها را درون کناری قرار دهید و خورش را بریزید و روی آن را با خلال سرخ شده سیب‌زمـینی تزیین کنید.
این خورش تقریباً ۱۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن بین ۴ نفر، بـه هر نفر ۳۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته مـی‌دانیم کـه معمولا بیش از خورش، برنج ‌خورده مـی‌شود و به این ترتیب دریـافت انرژی ناشی از مصرف این غذا قطعاً بـه ۵۰۰ کیلوکالری خواهد رسید.

چربی گوشت و هشدار بـه بیماران قلبی :
گوشت بـه لذیذ بودن شـهرت دارد، مـی‌دانید چرا؟ به منظور اینکه درون مقایسه با سایر گوشت‌های قرمز چرب‌تر است. بنابراین خوردن آن برایـانی کـه چربی خون دارند و یـا بـه بیماری قلبی دچارند، توصیـه نمـی‌شود. اما بهتر هست در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان گنجانده شود زیرا هم پروتئین فراوانی دارد و هم دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای روی و آهن هست که همـه اینـها هم بـه رشد و هم بـه تقویت سیستم ایمنی کمک مـی‌کنند. بهتر هست در کنار این منبع پروتئینی از سبزیجات استفاده شود که تا به این ترتیب جذب مواد مغذی افزایش پیدا کند. این ماده غذایی را با کمترین روغن بپزید زیرا خود بـه اندازه کافی چرب هست.

نخود و لپه؛ دو منبع پروتئین
این دو ماده غذایی درون خانواده حبوبات یعنی منابع پروتئین گیـاهی جای مـی‌گیرند. از این رو توصیـه مـی‌شود کـه با غلات یـا گوشت‌ها درون یک وعده مصرف شوند. بررسی‌ها نشان داده‌اند، نخود مانند سویـا منبع ترکیبانی بـه نام ایزوفلاونویید هست و لپه ویتامـین‌های گروه b را دارد بـه این ترتیب، بهتر هست با آب کم و یـا زودپز طبخ شود که تا کمترین آسیب بـه مواد مغذی یـاد شده وارد آید. یـادتان باشد کـه نخود منبع پروتئین هست بنابراین بهانی کـه گوشت کمتری مـی‌خورند، مدام بـه بیماری عفونی مبتلا مـی‌شوند و یـا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیـه مـی‌شود آن را درون برنامـه غذایی خود بگنجانند.

سیب‌زمـینی خوب است؛ البته با حداقل روغن
این ماده غذایی کـه در خانواده غلات جای مـی‌گیرد و معادل برنج و نان هر واحدش دارای ۸۰ کیلوکالری انرژی است، بهتر هست در برنامـه غذایی برخی افراد نظیرانی کـه ضعیف بوده و نیـازمند انرژی هستند (مثل بچه‌ها، نوجوانان وانی کـه دوره نقاهت شان را پشت سر مـی‌گذارند) گنجانده شود؛ البته با حداقل روغن. از این رو، اگر خواستید سیب‌زمـینی‌هایتان را سرخ کنید، توصیـه مـی‌شود آنـها را ابتدا درسته درون آب درون حال جوش بـه مدت ۵ دقیقه انداخته و سپس وارد آب سرد کنید. سپس خلال‌شان کرده و در روغن سرخ کنید آنگاه درون سبد فلزی قرار داده که تا روغن سیب‌زمـینی‌ها از آن جدا شود با این روش روغن مصرفی حداقل خواهد بود.


همراه این غذا
این غذا با برنج مـیل مـی‌شود کـه بهتر هست از نوع کته شده باشد. نوشیدنی مناسب با آن دوغ کم‌نمک و بدون گاز هست که توصیـه مـی‌شود با کمـی سبزی خوردن تازه و یـا سالاد سبزیجات (کاهو، کلم، گوجه‌فرنگی و جوانـه گندم) همراه شود بـه این ترتیب وعده‌ای کامل را دریـافت کرده‌اید.

اگر بیماری قلبی دارید
بهتر هست به جای گوشت از مرغ استفاده کنید، البته مصرف هر چه کمتر برنج درون کنار این خورش نیز مـی‌تواند کمک کننده باشد. اگر تصمـیم دارید با خورش‌تان بادنجان مـیل کنید بـه شما پیشنـهاد مـی‌کنیم کـه جای آن را با کدوی سبز عوض کنید.

اگر فشار خون دارید
قطعا حتما نمک را هر چه محدودتر استفاده کرده و با سایر ادویـه‌ها و آب‌لیمو غذا را مزه‌دار کنید. استفاده از سیب‌زمـینی نیز به منظور شما خوب هست اما چه بهتر کـه آن را پخته مـیل کنید. بهترین نوشیدنی درون کنار این غذا به منظور شما آب پرتقال تازه بوده و همراه غذای شما سبزی خوردن توصیـه مـی‌شود.

نخود پوست کنده نفاخ نیست
نخود درون تقسیم‌بندی علم تغذیـه درون گروه حبوبات یعنی منابع پروتئین گیـاهی جای مـی‌گیرد و به عنوان تأمـین‌کننده انرژی و پروتئین شـهرت یـافته و در این گروه بهترین است. تنـها نکته‌ای کـه درباره‌اش مطرح مـی‌شود آن هست که درون این ماده غذایی اسیدآمـینـه‌ای بـه نام متیونین وجود ندارد. بـه این دلیل همراه شدنش با یکی از غلات مـی‌تواند پروتئینی درون ردیف پروتئین گوشت را بـه بدن برساند (به این دلیل پروتئین حیوانی بر نوع گیـاهی‌ ارجحیت دارد). بنابراین خوردن نخود پلو و یـا خورش قیمـه با برنج و یـا آش رشته مـی‌تواند تأمـین‌کننده پروتئینی کامل باشد.
متأسفانـه بسیـاری از افراد بـه علت نفاخ بودن نخود و حتی دیگر انواع حبوبات از خوردن آنـها سرباز مـی‌زنند، درون حالی کـه نخود سرشار از کلسیم و آهن است، یعنی هر ۱۰۰ گرم نخود ۲۶۰ کیلوکالری انرژی و ۲۰ گرم پروتئین، ۱۵۰ مـیلی‌گرم کلسیم و ۷ مـیلی‌گرم آهن دارد کـه البته چون از نوع گیـاهی هستند، کمتر جذب مـی‌شوند.
لپه نیز نوعی نخود بـه حساب مـی‌آید، البته درون اندازه‌ای کوچک ولی از نظر ارزش غذایی مانند نخود معمولی مملو از انرژی و پروتئین هست و بـه راحتی مـی‌توان آن را درون برنامـه غذایی هفتگی گنجاند.
جالب هست بدانید کـه اگر نخود را قبل از پختن چند ساعتی بخیسانید؛ بـه طریقی کـه پوستش جدا شود، بعد از پختن دیگر نفاخ نخواهد بود. یعنی علت نفاخ بودن نخود و دیگر حبوبات، پوست‌شان هست که درون صورت جدا شدن آن، این مشکل بـه کلی از مـیان خواهد رفت.
جوانـه نخود نیز ارزش غذایی بسیـار دارد اما چون بـه همراه پوست هست باز نفاخ است، بنابراینانی کـه دستگاه گوارش حساسی دارند حتما خوردن آن را محدود کنند یـا بـه صفر برسانند. البتهانی کـه نمـی‌خواهند هیچ ماده غذایی را از برنامـه‌شان حذف کنند اما نفاخ بودن برایشان دردسرساز است، مـی‌توانند نخود خشک بدون پوست را پخته و با سایر مواد غذایی از جمله غلات و سبزیجات بخورند.
منبع : hoshyar4.com




[طرز تهیـه قیمـه نذری - beytoote.com قیمه نذری برای 50 نفر]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 21:54:00 +0000