مجموعه: خلاصه کوتاهی از فردوسی به زبان انگلیسی زندگینامـه شعرا و دانشمندان

زندگی نامـه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی

زندگی نامـه فردوسی

بر پایـهٔ دیدگاه بیشتر پژوهشگران امروزی، خلاصه کوتاهی از فردوسی به زبان انگلیسی فردوسی درون سال ۳۲۹ هجری قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی (۹۴۰ مـیلادی) درون روستای پاژ درون شـهرستان توس درون خراسان دیده بـه جهان گشود. خلاصه کوتاهی از فردوسی به زبان انگلیسی نام او همـه جا ابوالقاسم فردوسی شناخته شده‌است. خلاصه کوتاهی از فردوسی به زبان انگلیسی نام کوچک او را درون بن‌مایـه‌های کهن‌تر «حسن» نیز نوشته‌اند. پدرش از دهقانان طوس بود کـه ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. وی از همان زمان کـه بهب علم و دانش مـی پرداخت، بـه خواندن داستان هم علاقه مند شد .

چنان كه مي دانيم "دهقانان" يك طبقه از مالكان بودند كه درون دوره ي ساسانيان (و چهار پنج قرن اول از عهد اسلامي) درون ايران زندگي مي كردند و يكي از طبقات اجتماعي فاصل ميان طبقه كشاورزان و اشراف درجه اول را تشكيل مي دادند و صاحب نوعي "اشرافيت ارضي" بودند.

زندگانی آنان درون كاخهايي كه درون اراضي خود داشتند مي گذشت. آنـها بـه وسيله ي "روستاييان" از آن اراضي بهره برداري مـی نمودند و در جمع آوري ماليات اراضي با دولت ساساني و سپس درون عهد اسلام با دولت اسلام همكاري داشتند و حدودا که تا زمان حمله مغول بـه تدريج بر اثر فتنـه ها و آشوبها و تضييقات گوناگون از بين رفتند.

همانطور کـه در زندگی نامـه فردوسی آمده است، آغاز زندگی وی هم‌ زمان با گونـه‌ای نوزایش درون مـیان ایرانیـان بود کـه از سدهٔ سوم هجری آغاز شده و دنباله و اوج آن بـه سدهٔ چهارم رسید و گرانیگاه آن خراسان و سرزمـین‌های فرارود بود.

در درازنای همـین دو سده شمار چشمگیری از سرایندگان و نویسندگان پدید آمدند و با آفرینش ادبی خود زبان پارسی دری را کـه توانسته بود درون برابر زبان عربی پایدار بماند، توانی روزافزون بخشیدند و به صورت زبان ادبی و فرهنگی درآوردند. فردوسی از همان روزگار کودکی بینندهٔ کوشش‌های مردم پیرامونش به منظور پاسداری ارزش‌های دیرینـه بود و خود نیز درون چنان زمانـه و زمـینـه‌ای پا بـه پای بالندگی جسمـی بـه فرهیختگی رسید و رهرو  سخت‌گام همان راه شد.

زندگی نامـه فردوسی- دوران کودکی و نوجوانی
درباره دوران کودکی و جوانی فردوسی نـه خود شاعر سخنی گفته و نـه درون بن‌مایـه‌های کهن جز افسانـه و خیـال‌بافی چیزی بـه چشم مـی‌خورد. با این حال از دقت درون ساختار زبانی و بافت تاریخی - فرهنگی شاهنامـه، مـی‌توان دریـافت کـه او درون دوران پرورش و بالندگی خویش از راه مطالعه و ژرف‌نگری درون سروده‌ها و نوشتارهای پیشینیـان خویش سرمایـهٔ کلانی اندوخته کـه بعدها دست‌ مایـهٔ او درون سرایش شاهنامـه شده‌ است. هم‌چنین از شاهنامـه و زندگی نامـه فردوسی این گونـه برداشت کرده‌اند کـه فردوسی با زبان عربی و دیوان‌های شاعران عرب و نیز با زبان پهلوی آشنا بوده‌است.

بیوگرافی و زندگی نامـه فردوسی سراینده کتاب شاهنامـه

سروده‌های فردوسی

کودکی و جوانی فردوسی درون زمان سامانیـان سپری شد. شاهان سامانی از دوستداران ادب فارسی بودند. آغاز سرودن شاهنامـه را بر پایـهٔ شاهنامـه ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی مـی‌دانند اما با مطالعه زندگی نامـه فردوسی مـی‌توان چنین برداشت کرد کـه وی درون جوانی نیز بـه سرایندگی مـی‌پرداخته‌ هست و چه بسا سرودن داستان های شاهنامـه را درون همان زمان و بر پایـهٔ داستان‌های کهنی کـه در داستان‌های گفتاری مردم جای داشته‌اند، آغاز کرده‌است. از مـیان داستان های شاهنامـه کـه گمان مـی‌رود درون زمان جوانی وی گفته شده باشد مـی‌توان داستانـهای بیژن و منیژه، رستم و اسفندیـار، رستم و سهراب، داستان اکوان دیو و داستان سیـاوش را نام برد.

فردوسی بعد از آگاهی یـافتن از مرگ دقیقی توسی و نیمـه‌کاره ماندن گشتاسب‌نامـه سرودهٔ او (که بـه زمانـهٔ زرتشت مـی‌پردازد)، بـه نگاشته شدن شاهنامـه ابومنصوری کـه به نثر بوده و بن‌مایـهٔ دقیقی توسی درون سرودن گشتاسب‌نامـه بوده‌است پی برد و به دنبال آن بـه بخارا، پایتخت سامانیـان («تختِ شاهِ جهان») رفت که تا آن را بیـابد و بازمانده آن را بـه شعر درون آورد. فردوسی درون این سفر «شاهنامـهٔ ابومنصوری» را نیـافت اما درون بازگشت بـه توس، امـیرک منصور، کـه از دوستان فردوسی بوده‌است و «شاهنامـه ابومنصوری» بـه دستور پدرش ابومنصور محمد بن عبدالرزاق یکپارچه و نوشته شده بود، نسخه‌ای از آن را درون اختیـار فردوسی نـهاد.

زندگی نامـه فردوسی-سُرایش شاهنامـه

شاهنامـه پرآوازه‌ترین سرودهٔ فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیـات کهن پارسی است. فردوسی سرودن شاهنامـه را بر پایـهٔ نوشتار ابومنصوری درون حدود سال۳۷۰ هجری قمری آغاز کرد و سر انجام آن را درون تاریخ ۲۵ سپندارمذ سال ۳۸۴ هجری قمری (برابر با ۳۷۲ خورشیدی) با این بیت‌ها بـه انجام رساند:

 سر آمد کنون قصهٔ یزدگرد                             بـه ماه سفندارمذ روز ارد

ز هجرت سه صد سال و هشتاد و چار            بـه نام جهان داور کردگار

این ویرایش نخستین شاهنامـه بود و فردوسی نزدیک بـه بیست سال دیگر درون تکمـیل و تهذیب آن کوشید. این سال‌ها هم‌زمان با برافتادن سامانیـان و برآمدن سلطان محمود غزنوی بود. فردوسی درون سال ۳۹۴ هجری قمری (برابر با ۳۸۲ خورشیدی) درون سن شصت و پنج سالگی بر آن شد کـه شاهنامـه را بـه سلطان محمود اهدا کند، و از این رو دست بـه کار تدوین ویرایش تازه‌ای از شاهنامـه شد. فردوسی درون ویرایش دوم، بخش‌های مربوط بـه پادشاهی ساسانیـان را تکمـیل کرد. پایـان ویرایش دوم شاهنامـه درون سال ۴۰۰ هجری قمری درون هفتاد و یک سالگی فردوسی بوده‌است:

چو سال اندر آمد بـه هفتاد و یک               همـی زیر بیت اندر آرم فلک
ز هجرت شده پنج هشتاد بار                  بـه نام جهان داور کردگار

فردوسی شاهنامـه را درون شش یـا هفت دفتر بـه دربار غزنـه نزد سلطان محمود فرستاد. بـه گفته خود فردوسی، سلطان محمود «نکرد اندر این داستانـها نگاه» و پاداشی هم به منظور وی نفرستاد. از این رویداد که تا پایـان زندگانی، فردوسی بخش‌های دیگری نیز بـه شاهنامـه افزود کـه بیشتر درون گله و انتقاد از محمود و تلخ‌ کامـی سراینده از اوضاع زمانـه بوده‌است. درون روزهای پایـانی زندگی فردوسی از سن خود دو بار یـاد کرده، و خود را هشتاد ساله و جای دیگر هفتاد و شش ساله خوانده‌است.

آرامگاه فردوسی درون شـهر توس

درگذشت و آرامگاه فردوسی
محمد امـین ریـاحی، با درنگریستن درون زندگی نامـه فردوسی و گفته‌های وی از سن و ناتوانی خود، این گونـه نتیجه‌ گیری کرده‌است کـه فردوسی مـی‌بایست بعد از سال ۴۰۵ هجری قمری و پیش از سال ۴۱۱ هجری قمری از جهان رفته باشد.

پس از مرگ، واعظ طبرستان بـه دلیل شیعه بودن فردوسی از بـه خاکسپاری پیکر فردوسی درون گورستان مسلمانان جلوگیری کرد و به ناچار درون باغ خود وی درون توس بـه خاک سپرده شد. آرامگاه فردوسی بین سالهای ۱۳۰۷ که تا ۱۳۱۳ بـه دستور رضا شاه بازسازی شد.

مذهب فردوسی
بر اساس ابیـاتی درون خود شاهنامـه و همچنین با مطالعه زندگی نامـه فردوسی و منابع اولیـه‌ای چون آثار نظامـی عروضی و نصیرالدین قزوینی، فردوسی یک مسلمان شیعه بود؛ ولی برخی از پژوهشگران اخیراً درون مورد مذهب وی و شاخهٔ شیعی آن اظهار تردید کرده‌اند.

بزرگداشت و گرامـیداشت فردوسی
در ایران روز ۲۵ اردیبهشت بـه نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌ هست هر سال درون این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامـه درون دانشگاهها و نـهادهای پژوهشی برگزار مـیگردد.

منبع: wikipedia.org




[زندگی نامـه فردوسی شاعر نامدار ایران خلاصه کوتاهی از فردوسی به زبان انگلیسی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 20 Jul 2018 09:42:00 +0000