مجموعه: گروه گلبسر گیـاهان،حیوانات و آکواریوم

قناری را همـه مـی شناسیم.پرنده ای کـه شـهرت آن بـه آواز دلنشین وموزون آن است.البته زیبایی رنگهای این پرنده را نیز نباید فراموش کرد.رنگهای سبز(سوخته و چمنی)،دارچینی،سرخ،زرد، گروه گلبسر طلائی، سفید، طوسی و آهویی ازجمله این رنگ های این پرنده اند.اما قناری هایی با مخلوطی از این رنگها نیز هستند کـه به آنـها ابلق گفته مـی شوند.اغلب قناری های ابلق با اختلات نژاد ها بـه وجود آمده اند.

من از همـین آغاز بحث از شما خواهشمندم کـه در نگهداری و تکثیر این پرنده نژاد آن را مورد توجه قرار دهید و به ساده ترین صورت مـی شود گفت کـه پرنده هایی را تهیـه کنید کـه رنگ و فرم بدنی یکسانی داشته باشد(طوری کـه و برادر یـا برادر و مادرو بالعنیز نباشند).متاسفانـه بـه این موضوع درون ایران توجهی نشده و حالا دغدغه ما و بسیـاری از عشقباز ها اصلاح نژاد و باز گردانی درست این پرنده است.

در اغلب کشور ها پرورش این پرنده رواج دارد و به آن بهای زیـادی مـی دهند.اما درون تاریخچه ی این پرنده کشف و شناخت اولیـه ی آن را بـه اسپانیـایی ها نسبت داده اند.

انواع گوناگونی از این پرنده موجودند کـه مـهمترین آنـها عبارتند از:جیور،یورک( یـا یورکشار)،فری و انواع معمولی آن کـه به نام رسمـی مشـهور اند.


نگهداری از این پرنده کار پیجیده ای نیست و بر خلاف تصور عام شما مـی توانید با نگهداری مطلوب ازآن درون خانـه از وجودش لذت و برای پرنده هم زندگی خوبی فراهم کنید.

خرید قناری

قناری ها همانطور کـه گفتم انواع گوناگونی دارند اما به منظور مبتدی ها قناری رسمـی مناسب ترین هست و از لحاظ استقامت بدنی هم نسبتاً مناسب هست .در ضمن گونـه های دیگر قناری کمـی گرانتر هستند و شما درون صورت عدم نگهداری صحیح از آنـها و نگرفتن نتیجه ی مطلوب ازشون دلزده مـی شید.


پس مبتدی ها قناری رسمـی را تهیـه کنند که تا خصوصیـات و رفتار این پرنده بیشتر دستشون بیـاد و از قناری ها نتیجه ی بهتریب کنند.


این را هم بگم کـه در این پرنده هم مانند اغلب پرندگان آواز خوان فقط گونـه ی نرقادر بـه خوندنـه و قیمتش هم از ماده که تا حدود زیـادی گرانتره.و شما از ماده ها فقط درون زمان جوجه کشی مـی تونید کار بکشید.


در اینجا باز هم روی مورد تهیـه پرنده از یک نژاد(یک رنگ با یک فرم بدنی) کـه در پست قبلی هم اشاره شد تاکید مـی کنم.


در ضمن این را هم حتما بگم کـه جوجه کشی از قناری را معمولا موقعی کـه قناری ها آماده اند و در فصل آن انجام مـیدهند اما درون کل از خصوصیـات قناری خوب حتما به صاف و یکدست بودن پر ها همراه با درخشنده بودن رنگشان.هیکل خوب و روی فرم پرنده.نشاط و تحرک بالا(پرنده درون گوشـه ی قفس پف کرده نباشد) .روشنی و جلای چشمان و در نرهای مست و آماده به منظور جفت گیری:بیقراری و خواندن با صدای بلند و رسا و برای ماده ها سوت کوتاه کشیدن و گرفتن پر و کاغذ بـه دهان و جمع آنـها درون گوشـه ای از قفس اشاره کرد.

نگهداری


قفس:شما مـی تونید قفس های معمولی با اندازه ی 55 یـا50 سانتیمتر کـه در بازار هست را تهیـه کنید. گروه گلبسر اما بهتره به منظور نگهداری جوجه ها(تا زمان بلوغ کـه برای قناری های رسمـی5تا6 ماهگیست) ودر زمان پرریزان کـه باید قناری های نر و ماده را گروهی و جدا از هم نگهداری کنید قفس های بزرگ۱۱۰ سانتیمتری را تهیـه کنید.

وسایل قفس:شما مـی تونید درون قفس 2تا مـیله ی پلاستیکی بـه صورت بالا و پایین درون دو جای قفس با فاصله از هم بگذارید طوری کـه یکی از مـیله ها تقریباً نزدیک جادونی باشـه و یکی دیگه بغل آبخوری.وان قناری هم حتما بخرید.ظروف متفرقه ی غذا را هم تهیـه کنید.

اصول نگهداری


1-تغذیـه: ابتدا خدمتتون عرض کنم کـه غذای اصلی این پرنده تخم کتان هست که نیـاز عمده ی قناری را تامـین مـی کند اما نـه همـه ی نیـاز هایش.دانـه های دیگر نیز مانند:خرفه،تخم کاهو،ارزن،شاهدانـه،تخم شلغم،ترب و بلغور جو نیز درون بهله های زمانی متفاوت مورد استفاده قرار مـیگیرند چون هر دانـه خواصیت خواص خود را دارد مثلاً تخم کاهو و خرفه خنک و در مقابل دانـه هایی مثل ارزن و ..طبع گرم دارند.مـیزان دانـه های مختلف از زمان پرریزان(در تابستان) که تا پایـان دوران جوجه کشی متفاوت است.دان نرم نیز کـه مخلوطی از شیر خشک،آرد سوخاری،تخم مرغ وسبوس هست در زمان جوجه کشی مورد استفاده قرار مـی گیرند.

در ضمن مـیوه و سبزیجات تازه را بـه قناری ها درون تمام فصول سال را فراموش نکنید کـه در جیره ی غذایی پرنده نقش بـه سزایی دارند.تغذیـه با گشنیز ،هویج(این مورد درون زیبایی رنگ هم تاثیر بـه سزایی دارد مخصوصا درون قناری های سرخ و دارچینی)،ترب،کاهو،جعفری،و...

صدف و ماسه نرم هم جیره ی غذایی را کاملتر کرده و نیز بـه خرد شدن غذا درون سنگدان و هضم آنـها نیز کمک مـی کند.


از زمان تولک رفتن که تا جوجه کشی کم کم جیره ی تخم کتان کمتر و دانـه های کمکی افزایش مـی یـابند طوری کـه در زمان جوجه کشی دانـه های کمکی بـه بیشترین حد خود مـی رسند.

2-مکان نگهداری:.قناری ها نباید درون معرض مستقیم باد باشند اما درون عین حال حتما هوای مکان قناری تهویـه شود مکان آرام به منظور قناری ها نیز حتما مورد توجه باشد و در بعضی مواقع موسیقی آرامـی به منظور آنان گذاشت.

در مورد دمای آن نیز حتما توجه داشته باشید کـه دما را درون تیر ماه (اوایل پر ریزان)دما را که تا 30 درجه نگهدارید اما بعد از گذشت حدود 30 که تا 40 روز و در اوایل مرداد شما پرنده هایتان را با گرمای طبیعی محیط نگهداری کنیدو رفته رفته اقدام بـه کاهش دما نمایید.در مـهر ماه هم دما را درون 20 درجه کنترل کنید ولی وقتی کـه به زمان جوجه کشی نزدیک مـی شویم و نوردهی را افزایش مـی دهیم حتما دما افزایش یـافته و در فصل جوجه کشی درون 23 درجه حفظ شود.

3-نور دهی:نور دهی نقش مـهمـی به منظور قناری ها ایفا مـی کند.شما حتما توجه داشته باشید کـه بیشترین طول روز درون تیر ماه هست که حدود 15 ساعته و در زمستان بـه کمترین حد خود و حدود 10 ساعت مـی رسد.برای همـین از تیر تااواسط آبان حتما اقدام بـه کاهش نوردهی شود و از اوایل دی حتما دوباره اقدام بـه افزایش نور دهی شود.

به این نکته توجه داشته باشید کـه مانند شرایط طبیعی افزایش یـا کاهش مدت نور دهی حتما تدریجی باشد.

4- نظافت و بهداشت:اهمـیت این موضوع اجتناب ناپذیر هست چون قناری پرنده ای بسیـار حساس است.در ضمن حشراتی مثل رشک یـا شپشک بین انسان و پرنده مشترکند.شما حتما هفته ای یک بار کف قفس را تمـیز کنید و هر ماه یکبار همراه با نظافت قفس مـیله های قفس و نشیمن های پرنده را برداشته و درز های آن را خوب بشویید چون این درز ها منبع تجمع مـیکروب هااند و قفس را نیز ضد عفونی کنید.

در ضمن قناری ها بـه است درون هفته یکبارنیـاز دارند.این کار بـه جلوگیری از آلوده شدن پرنده بـه انگل ها و حشرات کمک شایـانی مـی کند.شما به منظور این کار مـی توانید وان های خصوص قناری را تهیـه کرده و آن را که تا حد مشخصش آب کرده قفس را طوری درون نور آفتاب قرار دهید کـه نیمـی از آن درون آفتاب باشد و نیمـی دیگر درون سایـه.تا قناری ها بـه شنا و است مشغول شوند.

. گروه گلبسر




[نگهداری وپرورش قناری - beytoote.com گروه گلبسر]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 13:32:00 +0000