مجموعه: خواص گردنبند گل میخک خشک هنرهای دستی و ترسیمـی

گردنبندهای مـهلو و مـیخک جزو جهیزیـه خانم هاست

 

جواهرات درون مـیان مردم قشقایی شامل گردنبند مـهلو، خواص گردنبند گل میخک خشک گردنبند مـیخک، گردنبند مـهره ای، عنبردان، قاب قرآن، النگو و دستبند مـهره ای، گیسوبند و بازوبند است. خواص گردنبند گل میخک خشک مَهلو دانـه بسیـار معطر درختچه ای هست در نواحی معتدل و سردسیری با رنگ سفید یـا شیری و کوچک تر از دانـه لوبیـا کـه حتی مرور زمان از بوی خوش آن نمـی کاهد.

 

زنان ایلات این دانـه ها را جمع آوری یـا خریداری مـی کنند و سپس آنـها را کرده، بعد از خشک شدن گردنبند های جالب و زیبا درست مـی کنند.برای ساخت گردنبند مـهلو دانـه ها را درون دسته های بیست تایی از هر رنگ درون ۵ رشته ناهمگون کنار هم مـی چینند و سپس همـه نخ ها را از یک مـهره عبور مـی دهند. خواص گردنبند گل میخک خشک درون سری بیست تایی بعدی جای رنگ ها عوض مـی شوند و معمولا نوع مـهره ها را هم تغییر مـی دهند.

 

جواهرات درون مـیان مردم قشقایی شامل گردنبند مـهلو است

 

در وسط گردنبند هم پلاک یـا سکه ای مـی آویزند. گردنبندهای مـهلو و مـیخک جزو جهیزیـه خانم هاست. درون ایران از دیرباز بـه عنوان قطعه‌ای از لباس درون مـیان اقوام مختلف مطرح بود. بیشترین افرادی کـه از جواهر استفاده‌ مـی‌د، مردم ایل قشقایی بودند. مـهلو درون فارسى ((مـهلب )) هست .

به آن ((پیوند مریم )) و آلبالوى تلخ هم مى گویند. اعراب آنرا محلب مى نویسند.دهان بسته، پیوند مریم، حب المحلب گل آن سفید و هسته ى آن تلخ و بسیـار خوشبو هست و بقدر دانـه ى نخود سبز بوده و پوست آن قرمز تیره و مغز آن سفید و تند و چرب هست ، از روغن آن درون عطرسازى استفاده مى کنند و در کوههاى سردسیر ایران هست و بیشتر درون آذربایجان و نـهاوند عمل مى آید، مقوى حواس پنجگانـه بوده و را از خلط پاک مى کند ، خفقان و تنگی نفس را برطرف مى سازد و مقوى کبد و مسکن دردهاى داخلى هست .

 

گردنبند مـهلو هنر دست زنان ایل قشقایی

گردنبند مـهلو

ساخت گردنبند مـهلو

گردنبندهای مـهلو و مـیخک

گردنبند مـهلو

گردنبند مـهلو هنر دست زنان ایل قشقایی

گردنبند مـهلو جواهرات مردم قشقایی

گردنبندهای مـهلو و مـیخک

منبع:gardeshgariiran.ir




[مـهلو هنر دست زنان ایل قشقایی خواص گردنبند گل میخک خشک]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 17:11:00 +0000