مجموعه: خوردن مشروب راکی متفرقه دینی

علاوه بر آیـات و روایـات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى بـه اثبات رسیده است. خوردن مشروب راکی دانشمندان بـه این واقعیت اعتراف داشته‏اند کـه از جمله آثار زیـان بخش ، خوردن مشروب راکی پیـامد سویى هست که روى مغز و عقل مى‏گذارد و آن را از کار مى‏اندازد. خوردن مشروب راکی روشن هست که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیـا دریده مى‏شود. درون نتیجه مـیدان بـه دست غرایز حیوانى مى‏افتد. انسان بـه صورت حیوانى وحشى و لجام گسیخته درمى‏آید.
نوشابه‏ هاى الکلى بعد از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون درون مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏گذارد، درون نتیجه عمل سلسله اعصاب رو بـه ضعف مى‏رود و خویشتن دارى کـه ارادى و منشأ شرم و حیـا درون انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏رود.
همانطور کـه امام رضا علیـه السلام فرمودند: خدا را بدان جهت حرام کرد کـه مایـه فساد و بازداشتن عقل از درک حقایق و از بین بردن شرم و حیـا است.
ات الکلى بـه پنج دلیل از محرّمات شمرده مى شود:
دلیل اول - کتاب (قرآن)
در قرآن کریم آیـات فراوانى وجود دارد کـه حرمت ات الکلى را بـه زبان کنایـه و یـا موردى بیـان مى کند، ولى ما بـه صریح ترین آنـها مى پردازیم:
1ـ «انّما الخمر و المـیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ (مائده (5) آیـه 90)
تحقیقاً و انواع قمار و بت پرستى و یـا سنگ هایى کـه براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»
«انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و المـیسر...؛ (مائده (5) آیـه 91) شیطان مى خواهد کینـه توزى و دشمنى را از طریق و قمار درون مـیان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یـاد خدا و نماز باز دارد، آیـا باز هم دست از آن بر نمى دارید.»
«یسئلونک عن الخمر و المـیسر قل فیـهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمـهما اکبر من نفعهما؛ (بقره (2) آیـه 219)
تو را از و قمار مى پرسند، بگو: درون آن دو گناهى بزرگ هست و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، ، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى ات را حتى بـه نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا کـه خداوند متعال شفایى درون حرام قرار نداده است. تمام فقیـهان اسلامى براى خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند
دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت)
در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف هست که پیـامبر اکرم (صلی الله علیـه و آله) ده گروه را لعنت کرده هست که بـه گونـه مستقیم یـا غیر مستقیم درون سازى دخالت دارند: 1 -ى کـه درخت انگور را بـه نیت غرس کند؛ 2 - آن کـه بدین قصد از درخت تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار ات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 -ى کـه مى نوشد؛ 6 - کاسبى کـه از فروشى پولى بـه دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده انگور بـه انگیزه ساختن ؛ 8 - افرادى کـه ات را حمل و نقل مى کنند؛ 9 - تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یـاى کـه براى دیگرى مى برد. ( فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 – 429)
در اسلام هیچ گناهى که تا این حد نکوهیده نشده است. پیـامبر (صلی الله علیـه و آله) بـه حضرت على (علیـه السلام) فرمود: «اگر همـه گناهان را درون خانـه اى جمع کنند، کلید آن است.» ( وسائل الشیعه، ج 17، ص 271)
امام على (علیـه السلام) مى فرماید: «خداوند و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.» ( نـهج البلاغه، حکمت 252)
امام صادق (علیـه السلام) نیز فرمود: «اگرى ش را بـه خوار بدهد مانند این هست که او را درون آتش انداخته است.» (وسائل الشیعه، ج 17، ص 249)
نوشاب‏ه هاى الکلى بعد از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون درون مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏ گذارد، درون نتیجه عمل سلسله اعصاب رو بـه ضعف مى ‏رود و خویشتن دارى کـه ارادى و منشأ شرم و حیـا درون انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏ رود
دلیل سوم - عقل
برخى از عقلاى جهان بـه خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را درون مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونـه عمل خطرناک و یـا شرم آورى از وى امکان صدور مى یـابد.
دلیل چهارم - اجماع
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، ، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى ات را حتى بـه نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا کـه خداوند متعال شفایى درون حرام قرار نداده است. تمام فقیـهان اسلامى براى خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.
دلیل پنجم - علوم طبیعى (علم پزشکى)
(منظور از علوم طبیعى، استنتاجاتى هست که متفکران از آن دارند. هنگامى کـه علم خطرات و مضرّات را کشف مى کند، عقل حرمت آن را اعلام مى دارد.)
از نظر علم پزشکى نیز حرمت ، محرز است، زیرا کتاب هاى متعددى درباره زیـان هاى آن از سوى پزشکان دل سوز نوشته شده است.

منابع:
tebyan.net
askdin.com
pasokhgoo.ir




[مـی دانید چرا حرام است؟ خوردن مشروب راکی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 22 Jul 2018 03:49:00 +0000