مجموعه: آهنگ هولی هولی هندی فرهنگ زندگی

فستیوال Holi یکی از بزرگترین جشنـهای سنتی هند هست که همـه ساله درون آغاز فصل بهار براساس تقویم هندی برگزار مـیشود و نشان دهنده زنده شدن دوباره طبیعت و فرا رسیدن فصل بهار هست که بر اساس تقویم هندی امسال یعنی‌ سال ۲۰۱۱ جشن هولی درون روز دوشنبه ۲۱ ماه مارچ (برابر با اول فروردین ۹۰) شروع شده بود. آهنگ هولی هولی هندی این مراسم رنگ پاشی نشانـه شادی مردم هند بـه ادامـه زندگی و در واقع خرسندی از پیروزی نیکی ها بر بدیـهاست. آهنگ هولی هولی هندی پاشیدن پودرهای رنگی، آهنگ هولی هولی هندی سطل ها و بادکنک های پر از آب رنگی بر روی یکدیگر از نشانـه های این جشن سنتی درون هند است.

این فستیوال بـه نامـهای جشن هولی، جشن رنگ و جشن بهاره نیز معروف هست و یکی از قدیمـی ترین فستیوالهای هندی هست که داستانـها و افسانـه های مختلف و بسیـار جالبی درباره ریشـه این فستیوال مطرح شده است. درون جشن هولی کـه ریشـه درون باورهای اساطیری هندوها دارد مردم هند از کوچک و بزرگ درون آن شرکت و شـهروندان غیر هندو نیز بـه نشانـه ابراز دوستی درون مراسم جشن رنگ شرکت مـی کنند. امروزه عده کمـی از نسل جوان هند از فلسفه جشن هولی آگاهی دارند و تنـها آنرا بهانـه ای به منظور برگزاری جشن و شادی مـی دانند. درون ایـام این جشن کـه به مدت دو روز برگزار مـی شود، سراسر هند تعطیل رسمـی است.


از صبح هولی مردم بـه و شادی و آوازخوانی مشغولند و هرچه بـه سمت ظهر پیش مـی رود، مردم بـه سمت رودخانـه ها و برکه ها و اماکن تفریحی رفته ٬ دور هم جمع مـی شوند و عصر آن روز غذاها و شیرینی های مخصوص را کـه از قبل آماده کرده اند، مـی خورند و هرچه بـه شب نزدیک مـی شود،سکوت همـه جا را فرا مـی گیرد. جشن هولی درون شـهرهای "ماتورا" و "ورینداوان ناندگایون" و "برستار" بـه صورت مذهبی تری برگزار مـی شود، چرا کـه این شـهرها منزلگاه کریشنا بوده اند.

معنی کلمـه ی هولی درون زبان هندی، "سوختن" هست و درون اصل جشن هولی دلالت بر پیروزی خوبی بر بدی دارد و در اکثر مناطق هند، درون دو روز و با نام های "هولی" و "دولتی" یـا بـه زبانی ساده تر، "هولی کوچک" و "هولی بزرگ" برگزار مـی شود کـه معمولا بعد از انجام عبادت و گذاشتن نشان بر مجسمـه ی کریشنا و رادا، مردم با پودرهای رنگی یـا بالن های پر از مایعات رنگی کـه به "گولال" و "آبیر" معروفند، بـه هم رنگ مـی پاشند. درون حقیقت این جشنواره را مـی توان جشنواره ی تابناک و درخشان نامـید، چرا کـه رنگهای روشن و متنوعی درون آن استفاده مـی شود٬ هندی ها معتقدند رنگهای روشن زندگی بخش، نیروزا و نشاط آوراست.


بنابر برخی از روایـات این جشن درون ابتدا بـه خاطر حاصلخیزی زمـین برگزار مـی شده است، از طرف دیگر این جشن بـه یمن عشق فناناپذیر کریشنا و رادا هم برپا مـی شده علاوه برپاشیدن رنگ و آب بـه همدیگر، جشن هولی شامل و آواز نیز مـی باشد و آتش بازی های بزرگ درون هر کوچه و خیـابانی برگزار مـی شود با این باور کـه آتش فضا را از وجود روح های شیطانی پاک مـی کند و نشانی بر سوزاندن "هولیکا"ی شریر و نابکار(دشمن کریشنا و رادا) بوده هست و نام هولی برگرفته از این رسم است.

پودرهای رنگی کـه در این جشن از آن استفاده مـی شود از گیـاهانی مانند گیـاه نیم، کومکوم، هالدی و غیره تهیـه شده اند. همچنین بعضی از این رنگها از گیـاهانی کـه در فصل بهار شکوفه مـی دهند مانند گلهای درخت شعله جنگل تهیـه شده اند، از اینرو هندی ها اعتقاد دارند، این پودرها بـه دلیل خاصیت درمانی و طبیعی بودن از بروز بیماریـهای شایع ناشی از تغییرات آب و هوا درون فصل بهار مانند سرما خوردگی جلوگیری مـی نمایند و بعضا این بیماریـها را درمان مـی کنند.


رنگ، سروصدا٬ ٬ آواز و پذیرایی هولی یک معنا را مـی رسانند: همراهی، اتحاد، برابری و شادی! درون باور هندوها هیچ جشن دیگری را نمـی توان یـافت کـه درس دینی و مذهبی را همراه هماهنگی اجتماعی چنین ساده بیـاموزد.




[جشنواره رنگ هولی درون هندوستان آهنگ هولی هولی هندی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 17:16:00 +0000