، آهنگ دوچوبه سیستانی معمولاً بـه حرکتهای انسان کـه برای بیـان یک حالت انجام مـیگیرد گفته مـیشود. آهنگ دوچوبه سیستانی مـیتواند درون یک محیط اجرایی، روحانی یـا اجتماعی اجرا شود. آهنگ دوچوبه سیستانی واژهٔ همچنین به منظور نشان های موزون و ترازمند جانداران و اشیـاء دیگر بـه کار مـیرود مانند برگها، باد و ...
، بر خلاف برخی از فعالیتهای انسان آغازین مانند ساخت ابزارهای سنگی، شکار نقاشی درون غار و غیره، هیج نوع جسم فیزیکی از خود بـه جای نمـیگذارد. بنابراین صحبت درباره زمان ورود بـه فرهنگ بشر غیرممکن است. با این وجود، قطعاً بخش مـهمـی از مراسم، تشریفات، جشنها و سرگرمـی بدویترین تمدنهای بشر بودهاست. باستان شناسی ردپاهایی از را درون دوران قبل از تاریخ از جمله درون نقاشیهای مقبرههای مصری درون حدود ۳۳۰۰ پیش از مـیلاد و نقاشیهای پناهگاه صخرهای بیمبتکا درون هند نشان مـیدهد.
یکی از بدویترین کاربردهای سازمانیـافته درون بازگویی نمایشی داستانهای اساطیری بودهاست. درون واقع قبل از معرفی زبانهای نوشتاری، یکی از روشهای اصلی انتقال این داستانها از نسلی بـه نسل دیگر بود.
گرچه و موسیقی بـه دوران قبل از تاریخ برمـی گردند، معلوم نیست کـه کدام یک «زودتر» بـه وجود آمدهاست. با این وجود از آنجا کـه «ضربآهنگ» و «صدا» درون نتیجه حرکت ایجاد مـیشوند و موسیقی مـیتواند حرکت را القا کند، بـه نظر مـیرسد کـه رابطه این دو ( و موسیقی) همواره بـه شکل همزیستی بودهاست.
بسیـاری از شکلهای آغازین موسیقی و با هم ایجاد و اجرا شدهاند. این تکامل دوگانـه درون دوران مختلف ادامـه داشته و باعث ابداع گونـههایی از / موسیقی شدهاست، از جمله: آهنگ دوچوبه سیستانی دیسکو، سالسا، الکترونیکا و هیپهاپ. برخی از سبکهای موسیقی مانند موسیقی باروک و باروک موازی دارند، درون حالی کـه سبکهای دیگر بـه طور جداگانـه ایجاد شدند: موسیقی کلاسیک و باله کلاسیک.
هر چند همراه با موسیقی است، مـیتوان آن را بـه طور مستقل ارائه کرد یـا از آهنگ خود استفاده نمود ( پا). های همراه با موسیقی، بسته بـه سبک ممکن هست با موسیقی همزمان باشند یـا نباشند. ی کـه بدون موسیقی اجرا مـیشود، « با ریتم خود» نامـیده مـیشود.
به افرادی کـه به انجام مـیپردازند نده مـیگویند و به خود کنش، یدن یـا گفته مـیشود.
انواع درون فرهنگ های مختلف:
باله
باله کلاسیک
باله نئوکلاسیک
باله مدرن و یـا معاصر
سنتی و یـا ملی :
با شمشیر، سیستان
سیستانی
آذربایجانی
تاجیک
گرجی
ایرانی
کردی
عربی
هندی
فولکلوریکو
لری
بندری
شمالی یـا گیلانی
بلوچی
اسپانیـایی
فلامنکو
بالروم:
چاچا
سالسا
تانگو
دیسکو
پازا دبله
آئینی:
سماع
های شیطان درون سریلانکا
درون نواحی مختلف ایران:
عناوین نواحی را از شمال البرز آغاز مـیکنیم.
درون گیلان: مردانـه گیلان درون پی پیروزی کشتی گیران و نواختن رقاصی مقام یـا ی مقام، توسط سرنا و نقاره از سوی مردان بـه اجرا درون مـیآید. نده دستها را بر کمر مـیگذارد و تنـها با پیش و پس پاها، بـه اجرای ی مـیپردازد کـه "پابازی" نام دارد. رایج زنان این منطقه قاسم آبادی است. نده دو لیوان یـا استکان را با هر دست خود برداشته کـه در اصطلاح بـه آن دس سنج گفته مـیشود. درون واقع تنظیم ریتم نده، توسط ضربات استکانها یـا اشیـا فلزی دیگری صورت مـیگیرد. دیگر زنانـه این منطقه، چراغ هست که مجری با قرار پایـه چراغ گردسوز روشن بر دندانهای خود و ایجاد حالتی خاص، بـه مـیپردازد. درون گیلان انفرادی است.
درون مازندران: سما، لاک سری سما یـا چکه سما، تقریبا رایج ترین و در حال حاضر یگانـه همـه مناطق طبری زبان است. این ، عموما بـه صورت فردی و گاه بـه صورت جمعی بـه اجرا درون مـیآید. اگر چه سما ی زنانـه هست ولی گاه مردان نیز درون اجرای شرکت مـیکنند. لاک سری سما ی تند و پرشتاب هست که با لرزش مواج و عمودی اعضای بدن همراه است. این ، عاری از فیگورهای متنوع هست و درون اجرای دسته جمعی آن، افراد نده بـه طور مستقل و بدون ارتباط با یکدیگر عمل مـینمایند. چکه سما اگر چه ی متعلق بـه شمال البرز است، اما درون اکثر آبادیهای کوهستانی و کوهپایـه ای جنوب البرز نیز مورد استفاده است.
درون کردستان، کرمانشاه و لرستان: درون کردستان، هریره نامـیده مـیشود، نامـی کـه در شمال خراسان با تحریف، بـه نوع خاصی از گفته مـیشود. کردستان نیز از مناطق کم نظیر تنوع درون ایران محسوب مـیشود. های گروهی مردانـه، زنانـه و انفرادی از گونـههای مختلف درون این منطقه هستند. درون کرمانشاه نیز های سه چار، گردیـان(گریـان)، چپی، فتاپاشایی و خان امـیری، تنـها چند نمونـه از مجموعه این منطقه بـه شمار مـیآید. درون لرستان نیز تنوع قابل توجه است؛ علاوه بر شمشیربازی و ترکه بازی، نوعی چپی، همانند چپی کرمانشاهی نیز متداول است.
درون بلوچستان: درون بلوچستان هایی چون دولت، چاپ زابلی، زابلی، گران چاپ، سه چاپ، کلمپور، چوچاپ، شمشیر بازی و دوچوبه رواج دارد. مرکزیت این گروه از ها درون دلگان است. درون منطقه مـیرجاوه نیز هایی چون چاپ سرحدی، یک لت، دو لت و سه لت رایج هست که همانند چوب بازی خراسانی است.
درون سواحل جنوبی: که تا چند دهه پیش، درون بنادر و سواحل جنوبی کشور، های متفاوتی رایج بوده است. معمول شدن انواع های عجیب و غریب و مفصل عربی و آفریقایی مانند های رزیف، کووایی، شابوری لافت و ذاکری از نمونـه این گونـه ها هستند.
درون آذربایجان: درون آذربایجان گروه ندگان با انطباق تحرک و مـهارتی مثال زدنی حرکاتی را بـه نمایش مـیگذارند کـه این درجه تعالی و ترتیب را بـه سختی مـیتوان درون های دیگر اقوام فلات جستجو کرد. ندگان بـه گروههای متعدد و چند نفره تقسیم شده سپس هر یک بـه نوبت گوشـه یـا بخش خاصی از خود را بـه اجرا درون مـیآورند. ورزیدگی، چستی و چابکی، از ملزومات کار ندگان است."یـاللی" بازگو کننده موضوعات تاریخی، مورد تجاوز قرار گرفتن، احساس خطر، بازگشت بـه خود و ایجاد وحدت به منظور دفاع است. "قایتاغی" درون بردارنده مفاهیمـیچون رفع اختلافات درونی، گرفتن دستور مقاومت و بیعت از سردسته، بسیج عمومـیبرای راندن دشمن، سوار بر اسب بـه سوی مـیدان جنگ است."لزگی" با مضامـینی چون جنگ، مبارزه با دشمنان درون دو جبهه، رشادت و از جان گذشتگی،ب پیروزی، شور و شوق پیروزی، وحدت و همبستگی ابدی همراه است.
درون خراسان: چوب یـا بـه گفته بومـیان خراسان چوب بازی از های جمعی و پرتحرک هست و حالات و پزهای آن، بر جنبههای رزمـیو حماسی آن حکایت دارد. این بازی از آغاز که تا پایـان با سرنا و دهل همراهی مـیشود.
درون عشایر: درون مـیان ایل قشقایی مشـهورترین هلی نام دارد کـه در سه قسمت و با سه ریتم متفاوت بـه اجرا درون مـیآید. آخرین قسمت این کـه دارای شتاب و سرعتی فوق العاده هست به لکی و کلواری مشـهور است. بختیـاریها علاوه بر چپی از دو نوع حماسی سود مـیبرند کـه یکی از آنـها با شمشیر و دیگری با ترکه است.
[ - beytoote.com آهنگ دوچوبه سیستانی]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 01 Jan 2019 16:21:00 +0000