مجموعه: درمان بخار معده داروهای گیـاهی و طب سنتی

نفخ معده از شایع‌ترین علائم گوارشی هست که درون زنان بیشتر از مردان بروز پیدا مـی‌کند

نفخ بـه احساس سفتی و پری شکم، درمان بخار معده همراه با حس حرکت گاز درون آن گفته مـی‌شود. درمان بخار معده این مشکل از شایع‌ترین علائم گوارشی هست که درون زنان بیشتر از مردان بروز پیدا مـی‌کند.

 سردی مزاج معده موجب بروز نفخ مـی‌شود کـه سرد شدن مزاج معده دارای علائمـی مانند سوءهاضمـه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش معده و تمایل بـه مصرف غذاهای سرد است.

علل شایع نفخ شکم
1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)
2- یبوست
3- ریفلامعده بـه مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده بـه مری)
4- سندرم روده تحریک پذیر
5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی
6- پرخوری
7- رشد بیش از حد باکتری ها درون روده باریک
8- افزایش وزن
9- آکاربوز (داروی بیماری دیـابت) و هر دارویی کـه دارای لاکتولوز و یـا سوربیتول باشد مـی تواند باعث نفخ شود.
10- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن هست دچار نفخ شکم شوند. درمان بخار معده به منظور کاهش این نفخ مـی توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.

کنترل نفخ معده با طب سنتی
* بهترین غذا به منظور درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادویـه دارچین و زعفران است. بـه این ترتیب کـه مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویـه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداری گوشت نیز مـی‌توان پُخت.


* گرم نگه داشتن شکم نیز از راه‌های بهبود نفخ است. بـه این ترتیب کـه این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یـا نمک یـا سبوس گرم کنند بـه نحوی کـه کیسه محتوی این مواد را درون جای گرم مانند فر یـا مایکروفر قرار دهند، 20 دقیقه که تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده که تا معده گرم شود، این کار درون بهبود بسیـاری از علائم گوارشی مفید است.

* توصیـه مـی‌شود این افراد ورزش زیـاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند.

یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار بـه همراه غذا است

* خوردن آسیـاب شده مصطکی (مصطکی، صمغ یـا شیره رزینی زردرنگی هست که از شاخه‌ها و ساقه‌های درختچه‌ای از خانواده پسته گرفته مـی‌شود) با شکر و روغن‌مالی شکم با روغن‌هایی مانند سیـاه‌دانـه خود به منظور رفع نفخ مفید است. 

* یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار بـه همراه غذا است. نوشیدن این مایعات با غذا، شیرهٔ معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را بـه تاخیر مـی‌اندازد. غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با مـیوه و سبزیجات هست و نوشیدن مایعات بـه همراه این گونـه غذا‌ها، نفخ ایجاد مـی‌کند.

* اگر شما درون حین غذا خوردن و یـا بعد از آن دجار عطش مـی‌شوید، بهتر هست که به منظور رفع عطش خود از ماست و مـیوه‌های ترش استفاده کنید.

* ریختن سبزی‌های معطر روی غذا و پختن آن‌ها با غذا نیز مـی‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری مـی‌کند. لوبیـا و عدس را مـی‌توان با کمـی گلپر مـیل نمود کـه هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را مـی‌گیرد. بـه برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه مـی‌کنند که تا نفخ آن گرفته شود.


* از راه‌های رفع اختلالات گوارشی بـه خصوص نفخ معده مـی‌توان بـه مصرف برخی گیـاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیـانـه، گلپر، هل و آویشن اشاره کرد.


* همچنین مصرف دارچین به منظور درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد.


* مصرف زنجبیل نیز بـه دلیل خاصیت ضد باکتریـایی و آنتی‌اکسیدانی به منظور علاج دردهای معده موثر است. البته نباید فراموش کرد کـه مصرف زنجبیل به منظور افرادی کـه فشارخون بالا دارند خطرناک است.


* هویج هم تقویت‌کننده معده هست که مـی‌توان آن را بـه همراه غذا خورد.


* نعناع را هم مـی‌توان بـه صورت خشک شده درون ماست و دوغ یـا بـه صورت شربت با غذا مـیل کرد چون بـه کاهش نفخ معده کمک مـی‌کند.


* مصرف ریحان نیز توصیـه شده است.

اگر زیـاد نفخ مـی‌کنید

* امام صادق (ع) "خوردن عسل با سیـاه دانـه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است"

* به منظور درمان نفخ معده یک قاشق چای خوری پودر زنیـان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری مـیل نمایید.

* اگر زیـاد نفخ مـی‌کنید مـی‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را بـه همراه عرق بهارنارنج، بنوشید.

* به منظور تخفیف نفخ شکمـی، مـی‌توان حدود 30 گرم روغن کرچک را درون 180 گرم عرق انیسون مخلوط کرد و آن را بـه معده مالید. 

* تخم کرفس 15 گرم . بادیـان (رازیـانـه) 10 گرم . زنیـان 10 گرم . همـه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا مـیل نمایید.

* به منظور نفخ شکم مـی‌توانید از یک فنجان جوشاندهٔ سبزی‌های معطر استفاده کنید. بـه این صورت کـه مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یـا زیره را داخل ش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را بعد از غذا بنوشید. بعد از دو ساعت کـه مرحلهٔ اول هضم غذا تمام شد، هر قدر آب مـی‌خواهید، مـی‌توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید. اگر درون آب خود، مقداری عرق نعناع، عرق آویشن و یـا هر نوع عرق سبزی‌های معطر دیگر اضافه کنید، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد.   

مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها یی مانند خیـار و کدو،  منجر بـه نفخ معده مـیشود

نفاخ‌ها کدامند؟
* بد نیست این را  بدانید کـه از نظر طب سنتی، غذاهای بدرنگ و بدبو هم مـی‌توانند باعث ایجاد نفخ بشوند. چرا؟ چون از نظر طب سنتی، حس معده بسیـار قوی است. یعنی از خوراکی‌های خوشبو لذت مـی‌برد و از خوراکی‌های بدرنگ و بو هم متنفر مـی‌شود. ورود اجباری خوراکی‌های بدرنگ و بو بـه معده، باعث ایجاد اختلال درون هضم آن‌ها و ابتلا بـه نفخ خواهد شد.

* مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های مرطوبی مانند خیـار و کدو مـی‌تواند منجر بـه ایجاد نفخ شود.
 

* برخی از خوراکی‌ها مانند عدس و لوبیـا هم به‌خودی‌خود نفاخ هستند.


* بـه طور کلی افراد مبتلا بـه نفخ حتما از مصرف ترشی‌ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند.

چه موقع بـه پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت مشاهده مشکلات زیر همراه با نفخ، بـه پزشک مراجعه کنید:

- درد شکم
- مشاهده خون درون مدفوع یـا داشتن مدفوع سیـاه و قیرمانند
- اسهال
- سوزش سردل کـه بدتر مـی شود
- تهوع
- کاهش وزن

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

منابع:

tebyan.net
farsnews.com
salamaneh.com




[درمان نفخ معده با طب سنتی - beytoote.com درمان بخار معده]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 11:14:00 +0000