مجموعه: پرده اوپن نمدی هنر درون خانـه

وسایل موردنیـاز:

۱ـ پارچه و آستری

۲ـ تعدادی ترکه چوبی بـه قطر یک سانتیمتر

۳ـ یک تخته چوب باریک بـه طول برابر عرض پرده، پرده اوپن نمدی عرض ۵سانتیمتر و قطر ۲‎/۵سانتیمتر

۴ـ تعدادی حلقه فلزی (سه عدد به منظور هر یک از جیب های حامل ترکه چوب).

۵ـ ماشین منگنـه

۶ـ طناب پلی استرباریک

۷ـ گیره سنگین و قلاب

۸ـ چندپیچ حلقه ای

روش دوخت: روش دوخت این نوع پرده مانند ظاهر آن بسیـار ساده است، این پرده ها از دولایـه پارچه، پارچه اصلی و آستری، تشکیل شده است، به منظور اندازه گیری مـیزان پارچه اصلی مورد نیـاز، ابتدا اندازه طول و عرض پرده آماده را با توجه بـه طول و عرض پنجره و فقط کمـی بیش از آن درون نظر بگیرید. پرده اوپن نمدی عرض پارچه را بـه اندازه عرض مورد نظر به منظور پرده آماده بـه علاوه ده سانتیمتر جای دوخت از دوطرف درون نظر بگیرید و طول پارچه را بـه اندازه طول موردنظر به منظور پرده بـه علاوه ۳۰سانتیمتر محاسبه کنید. پرده اوپن نمدی این ۳۰سانتیمتر به منظور جای دوخت پایین پرده و روکش تخته چوب مخصوص نصب پرده درون بالای آن منظور مـی شود، به منظور محاسبه مقدار پارچه آستری ۴سانتیمتر بـه عرض مورد نظر به منظور پرده افزوده و طول آن را برابر با طول پارچه اصلی درون نظر بگیرید. از پارچه آستری درون حدود ۱۲سانتیمتر به منظور هریک از جیبهای حامل ترکه های چوبی کـه به پرده دوخته مـی شوند، موردنیـاز است.

برای محاسبه فاصله مـیان جیبهای حامل چوب ابتدا ده سانتیمتر از طول مورد نظر به منظور پرده کم کنید. سپس تصمـیم بگیرید پرده درون حالت بسته چند که تا بخورد. از باقیمانده طول ۶مـیلیمتر بـه ازای هر تای پرده کم کنید. درون اینجا تعداد ۴ که تا برای پرده درون نظر گرفته شد. (۲۴=۶*۴) و جمعاً درون حدود ۲‎/۵به ازای ۴ که تا باید از طول پرده کم شود، سپس اندازه بـه دست آمده را بر دوبرابر تعداد تای پرده درون حالت بسته بـه علاوه یک، تقسیم مـی کنیم، درون اینجا به منظور ۴ که تا خواهد بود ۹=۱+۲*،۴ این رقم کـه در شکل با حرف x نشان داده شده، فاصله اولین جیب از لبه پایین پرده خواهد بود، جیبهای بعدی با جیب اول دوبرابر این رقم فاصله خواهند داشت و مـیان این فواصل۶مـیلیمتر جای جیب را درون نظر مـی گیریم.

طرز دوخت پرده

۱ـ پارچه اصلی را بـه صورتی کـه پشت پارچه بـه طرف شما باشد، بر روی زمـین پهن کنید پرده را از دوطرف و لبه پایین ۵سانتیمتر بـه طرف بالا که تا کنید و اتو بزنید. گوشـه ها را بـه صورت مورب تو بگذارید و پس دوزی کنید.

۲ـ پارچه آستری را بـه صورتی کـه پشت آن درون زیر و روی آن بـه طرف شما باشد، روی پارچه اصلی قرار دهید و آن را از دوطرف و لبه پایین بـه اندازه ای تو بگذارید کـه ۱۲مـیلیمتر از پارچه اصلی از هر طرف دیده شود، لبه های تو گذاشته شده را اتو کنید و آن را با بعد دوزی بـه پارچه زیر بدوزید.

۳ـ جای جیبها را روی آستر پرده با مداد خط کشیده وعلامتگذاری کنید. دقت کنید این خطوط کاملاً با لبه پایین پرده موازی باشند.

۴ـ جیبهای حامل ترکه های چوبی را از پارچه آستری ببرید و هر یک را از عرض که تا کرده اتو کنید، سپس لبه باز جیب را از طول با چرخ خیـاطی بدوزید. یکی از عرض های جیب را نیز بـه همـین ترتیب بدوزید و سر دیگری را بازبگذارید.

۵ـ از پایین پرده شروع کنید و جیبها را یکی یکی درون امتداد خطوط علامتگذاری شده از طرف که تا شده و بدون دوخت جیب وبه صورتی کـه لبه دوخته شده جیب درون پایین قرار بگیرد، با سنجاق ته گرد بـه آستر پرده متصل کنید. سپس آنـها را از لبه که تا شده با چرخ خیـاطی بـه پرده بدوزید.

۶ـ ترکه های چوبی را بـه قطعات برابر با ۱۲مـیلیمتر کمتر از طول جیبها ببرید و هر یک را درون یکی از جیبها قرار دهید، سپس سرباز جیبها را بعد دوزی کنید و ببندید.

۷ـ نصب پرده:

تخته چوبی حتما دقیقاً بـه موازات خط بالای پرده کـه ۱۰سانتیمتر بالاتر از بالاترین جیب است، قرار بگیرد. درون غیر این صورت پرده بعد از نصب، درست درون امتداد خطوط پنجره قرار نخواهد گرفت.

یکی از وجوه باریک تخته را روی خط بالای پرده قرار دهید و آن با دقت دوبار بـه طرف لبه بالای پارچه بغلتانید، سپس سر پارچه را با چسب یـا منگنـه بـه چوب متصل کنید و آن را دوباره بـه طرف خط تعیین شده بـه عنوان لبه بالای پرده بغلتانید و باچندمنگنـه درون جای خود ثابت کنید. به منظور نصب پرده سه عدد پیچ حلقه ای را درون امتداد حلقه های دوخته شده بـه پرده بـه تخته چوبی نصب کنید. سپس یک پیچ حلقه ای دیگر نیز درون فاصله ۲‎/۵سانتیمتری لبه پرده از طرفی کـه طناب پرده آویزان مـی شود بـه تخته پیچ کنید، سپس سه رشته طناب هم اندازه ببرید و یک سر هر یک از آنـها را بـه یکی از حلقه های فلزی کـه به پایین ترین جیب درون پشت پرده دوخته اید، گره بزنید، طنابها را بعد از عبور از حلقه ها بـه یک مـهره سنگین متصل کنید.

تخته چوبی را با استفاده از دوگونیـای فلزی بـه دیوار بالای پنجره نصب کنید و با نصب یک قلاب بـه دیوار درون وسط ارتفاع پنجره و در طرفی کـه رشته های طناب از پرده آویزان هستند، هنگام جمع پرده طناب را بـه قلاب ببندید.




[روش دوختن پرده تاشو - beytoote.com پرده اوپن نمدی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 03:02:00 +0000